dinsdag 1 mei 2012

Kennedymars Emmeloord 2012

Tijdens de "Nacht van Oranje" in Emmeloord heb ik met behulp van de handbike mee gerold met de Butzelaar Kennedymars 2012. Het idee ontstond in de middag rond een uur of vier om hieraan deel te gaan nemen. Emmeloord is niet te ver bij Zwolle vandaan, en de weersomstandigheden waren erg goed te noemen. En dus heb ik alles in de auto getopt, en ben ik op weg gegaan naar Emmeloord waar de start van de Kennedymars plaats zou gaan vinden.


Via het medium Twitter had ik al contact gelegd met Jannie en Appie van bestgenog. Eerst zei ik dat ik verstandig zou zijn, en gezien mijn gezondheid niet mee zou gaan doen. Immers was ik nog bezig met een antibioticakuur. Het verstand heb ik snel laten varen, en Diesel had snel onderdak voor de nacht gevonden. En zo werd een spontaan idee in een daad omgezet.

Op tijd was ik aangekomen bij de start, en tot mijn verbazing waren Jannie en Appie er ook al. Na het inschrijven was er voldoende tijd om de handbike uit de auto te halen en in elkaar te zetten. Het was niet al te koud, en dus ging het allemaal voorspoedig. Hierna heb ik de handbike even mee naar binnen genomen om even van alles in mijn tas rond te pulken. Door de snelle actie was nog niets in de tas op orde, en dus wilde ik nog even lekker pulken en plukken waarna ik met de handbike weer naar buiten ging. Het was lang wachten op mijn startkaart, maar een half uur voor de start was deze klaar! Inmiddels was het donkerder geworden, en waren de spieren een beetje stijf geworden. Deze heb ik even warm gereden, en daarna was de start om 22:00 uur.

Natuurlijk kan ik met de handbike heel snel een rondje rijden als ik het wil. Echter was dit niet mijn insteek. Ik vind het gezellig om met de lopers mee te gaan, en op die manier ook te genieten. Het gaat niet om de snelheid, het gaat om de afstand! En iedere keer heel snel aanwezig zijn op een rustpunt betekent ook dat ik steeds moet wachten voor ik weer weg kan. Dus ik rol gewoon mee met wandelsnelheid, en dat is al snel genoeg. En zo ben ik ook deze keer mee gegaan, en dat is mij ook deze keer enorm goed bevallen. Enne zo koelt het lichaam ook niet steeds af omdat ik ook de hele nacht in beweging blijf!

Vanwege mijn spontane actie was mijn materiaal niet helemaal op orde. Zo was de batterij van de verlichting niet opgeladen, en was ik wat andere essentiële dingen vergeten mee te nemen. Dus ook daarom was het goed om het wandeltempo te volgen. En inderdaad heb ik de hele Kennedymars opgelopen met Jannie en Appie, en Jannie heeft er een schitterend verslag over geschreven. Ook heb ik weer veel foto's van Jannie overgenomen. Heerlijk om zo op de gevoelige plaat te staan. Dank je Jannie voor de foto's en het verslag. En ook de tussendoor assistentie gedurende de nacht. Jullie, Jannie en Appie, hebben mij goed de nacht door geholpen samen met Mike. Het was een heel leuke en gezellige nacht wandelen. En voor mij de eerste Kennedymars welke ik gerold heb!

En heb ik er extra voor getraind? Nou nee dus. Ik heb deze mars op mijn basisconditie gerold. En ik had verwacht na afloop heel erg spierpijn te hebben, maar het viel heel erg mee. Ik heb twee dagen gevoeld dat ik iets gedaan heb, en daarna ging het goed. Ja, er zijn nog twee spieren in de schouder die dwars doen, maar dat mag geen naam hebben. Het lichaam is goed gesteld van deze toch wel pittige inspanning van mijn eerste Kennedymars ooit!

Met Jannie, Appie en Mike heb ik een heel leuke, gezellige en ook wel spannende wandeling gehad. Natuurlijk was het allemaal rechttoe rechtaan door de polder heen. Allemaal lange polderwegen tussen de dorpen. Over de fietspaden van dorp naar dorp gegaan, en dat is echt Flevopolder! Voor een eerste Kennedymars Rollen was het niet te moeilijk. De omgeving is wat eentonig te noemen, maar na 80 kilometer zie je dat niet meer! De catering was inderdaad wat eentonig, en op de helft en bij de finish mistte ik een warme kop soep. Na 40 en na 80 kilometer had ik daar wel behoefte aan. En de krentenbollen waren in het begin lekker, maar bij de laatste stop was ik daar wel mee klaar. Gelukkig waren er wel overal bananen te krijgen, en daar kan ik goed op rollen. Bananen, daar raak ik niet op uit gekeken. En ook was er genoeg keuze wat betreft kostbaar vocht!

De organisatie van deze Butzelaar-Kennedymars hartelijk dank voor de organisatie, en ook de uitdrukkelijke uitnodiging dat rolstoelers van harte welkom zijn! Want inderdaad is wandelen ook gezond voor rolstoelers welke op eigen armkracht de 80 kilometer kunnen volbrengen. Het volbrengen van mijn eerste Kennedymars geeft mij als roller enorm veel voldoening. Wandelen is gezond, voor iedereen!

2012-04-29-kennedymars

Van 11 op 12 mei aanstaande is er hier in Zwolle ook een Kennedymars. Ik heb erg veel zin om deze ook te gaan rollen volgend weekend. Nu maar hopen dat de organisatie ook voor mij als rollende wandelaar de deuren open wil zetten. Zo niet, dan wil ik misschien uitwijken naar een andere Kennedymars. Maar toch is niets leuker dan een Kennedymars te rollen in de eigen stad! Dan is het een echte thuis-wedstrijd, en hoop ik mijn tweede stempel op de 'blauwe kaart' na afloop. Het zou een leuke actie wezen! Het wandelen in het donker wil ik graag nog een keertje doen voor ik in juni over de afsluitdijk heen ga van Den Oever naar Leeuwarden. En nu weet ik wat ik mee moet nemen om ook de bordjes waar te kunnen nemen in het donker: een zaklamp! En om er voor te zorgen dat de handbike zichtbaar is: een lampje en wat kleine led-lampjes! Ja, ik heb er behoorlijk veel zin in!!!!!

De eerste 80 Intermobiel(e) Kilometers staan op de teller voor het jaar 2012!!!!

Vriendelijke groet, Fons

Totaal voor Intermobiel 2012: 80 kilometer!

Leuk verslag van Bestgenog over deze Kennedymars vindt je HIER!