zondag 20 mei 2012

Statentocht 2012 vanuit Oentsjerk

Gisteren liep om 7 uur de wekker af. Een onmogelijke tijd voor mij omdat ik graag uitslaap. Iets over achten zat ik in de auto nadat ik Diesel had uitgelaten en mijn tassen in de 'blauwe bolide' geparkeerd had. De handbike lag al in twee delen achterin evenals de bak met gereedschap om in Oentsjerk de twee delen handbike samen te brengen tot één geheel.

KLIK HIER VOOR DE FOTO'S!
De autorit ging soepel, maar duurde toch langer dan ik had verwacht. Dit gevoel heb ik altijd als ik richting Frieslan ga, dus op zich is dat niet iets vreemds. Oentjerk binnen rijdend met de 'blauwe bolide' zag ik de wandelaars van de 11-steden-wandeling door het dorp lopen. Zij legden de laatste kilometers van hun 11-stedentocht af vandaag. Wel iets waar ik van ging glimlachen omdat het mooi weer was, en alle wandelaars het dorp opfleurden. Een verkeersleider wilde proberen of hij mij met de 'blauwe bolide' kon laten parkeren op 'het land'. Toch heb ik daar geen gehoor aangegeven om dat ik lopend en rollend niet van 'het land' af kom als ik buiten de 'blauwe bolide' ben. Het is goed gekomen, en ik heb de 'blauwe bolide' elders geparkeerd op verhard terrein.

Na het in elkaar  zetten van de handbike en de bagage achterop te hebben gezet ben ik richting startbureau gegaan. Het was een warm welkom op het startbureau. Echter duurde het inschrijven eventjes, en was er even onduidelijkheid over de te nemen route, en hoe dat dan zou moeten. Echter wilde ik de recreatieve wandeling van 30 kilometer rollen. Ik besloot te vertrouwen op de bepijling welke op de weg was aangebracht met blauwe pijlen. Dit bleek al snel zeer onduidelijk en erg klein op de straat te zijn aangegeven. En later zou blijken dat niet iedere pijl goed aangebracht was/ontbrak. De route was ook op papier aanwezig, maar voor een mij als roller erg onhandig in gebruik. Ik hoorde dat de route ook op GPS beschikbaar was, maar dat is ter plekke niet meer op de GPS te zetten natuurlijk. Nou ja: niet zeuren en lekker wandelen was mijn insteek. Lekker vlot ging ik van start, en het was heerlijk om met een gemiddelde van 12Km/uur te rollen. Niet te snel, maar wel goed te doen.


Het weer was lekker, en al snel heb ik de het jack met lange mouwen uit gedaan. Heerlijk in mijn Swolland T-shirt rolde ik verder. En ik heb genoten, gefilmd, gefotografeerd en gerold. Echter stond ik heel snel weer voor Heemstra State in Oentsjerk. Na 16 kilometer miste ik wat kilometers op de teller. Echter was ik voor 30 kilometers gekomen, en dus besloot ik de 16 kilometer-route af te gaan leggen. Nou, en daar kwam de grap: deze had ik zojuist al gereden omdat ik de splitsing tussen 16 en 30 kilometer niet op de weg stond! En zo heb ik twee maal 16 kilometers gerold over de zelfde route. Maar eerlijk is eerlijk: de tweede keer heb ik langzaam gerold, en heb ik dus heel andere dingen gezien dan de eerste keer. En met mooi weer was het gisteren heel erg genieten onderweg. Spijt dat ik gegaan ben heb ik niet, en spijt dat ik besloten heb om de bepijling te volgen heb ik ook niet. Het was gisteren heerlijk rollen, en zo heb ik 32 kilometer op de teller bij gezet voor Intermobiel.

Vandaag was het ook ontzettend mooi weer. En aangezien binnen zitten altijd nog kan heb ik alles uit mijn handen laten vallen vanmiddag. Heb de handbike weer uit de auto gehaald, een tas met  weinig spullen achterop gezet. En samen met Diesel ben ik gaan wandelen met behulp van de handbike. Na dik 13 kilometer een stop op de bekende pleisterplaats voor Osjes kwam ik weer thuis. Diesel moe genoeg om in een mand te gaan liggen snurken. En ik? Wel, ik heb een boek gelezen, en mijn spieren zijn weer los gedraaid met de wandeling. En ook vandaag dus enorm genoten van lekker samen met Diesel wandelen. Dit was een supergoed wandel-weekend!!!


De kilometerteller voor Intermobiel staat nu op 192 kilometers!

~~Fons~~