woensdag 20 juni 2012

Den Oever - Leeuwarden op 17 juni 2012

De Afsluitdijk anders over gaan dan met behulp van gemotoriseerd verkeer was mijn ultieme wens. Via Jannie en Appie werd ik dus gewezen op de wandeling van SV De Lat van Amsterdam naar Leeuwarden toe. Nu vond ik 150 Km iets te veel van het goede, maar er was ook een mogelijkheid om van af Den Oever mee te gaan naar Leeuwarden. En tja, dan hebben we het over 70 Km, en dat klinkt een stuk aantrekkelijker. Ik had er wel oren naar, en dus heb ik me ingeschreven voor deze tocht toen duidelijk was dat het met de handbike geen probleem was.

KLIK HIER OM NAAR HET FOTO-ALBUM TE GAAN

Op zondagmorgen 17 juni was de start vanuit Den Oever om 01:00 uur. Mijn vader was zo lief om mij naar Den Oever te brengen met handbike en andere spullen die mee moesten. De weersverwachting was niet gunstig de dagen er voor. De zaterdag begon goed met mooi droog en zonnig weer, de mensen die vanaf Amsterdam liepen hebben de hele dag goed weer gehad. In de auto op weg naar Den Oever stond er al een aardige puist wind onderweg. We hadden tegenwind op De Afsluitdijk, en dat was een gunstig teken voor later.

Aangekomen in Den Oever heb ik samen met mijn de handbike in elkaar gedraaid. Hierna binnen melden, kop koffie er bij, en alvast meet&greet met wandelaars en vrijwilligers. Mijn vader ging terug naar Zwolle en dat betekende dat ik nu echt naar Leeuwarden moest zien te komen. Afijn, dat werd dus rollen geblazen. Snel trok ik een extra warme broek, nog een jack en de laatste spullen uit de tas. En ja, de handbike kon in gebruik worden genomen om 01:00 uur toen we weg mochten. Heb de GPS opgehangen, aangezet en binnen een paar minuten zat ik bij de sluizen van Den Oever op de Afsluitdijk.

Rustig verder kletsend en rollend ben ik zo de Afsluitdijk over gerold. Hier en daar een wagenrust met wat eten en drinken en een praatje om daarna weer door te gaan. Er stond veel wind in de rug, dus ik had niet veel inspanning nodig om de Afsluitdijk over te komen. Zo nu en dan een beetje knijpen in de rem was alles volgens mij. Het maakte het voor mij niet minder bijzonder, en ik heb gewoon genoten on het donker op De Afsluitdijk. Had van mij wel een paar uurtjes langer mogen duren, voor mijn gevoel was ik veel te snel in Zurich, en het was wat mij betreft te snel licht geworden. De harde wind zorgde voor koude schouders, en dus heb ik bij de eerste café-rust in Zurich niet veel van kleding gewisseld.

Na Zurich zijn we met een club verder gewandeld door het Friese landschap. Het was erg leuk, nog steeds veel wind in de rug en van opzij. En regen hebben we de hele dag niet op het hoofd gehad. Erg prettig want me kleden tegen kou is makkelijker dan kleden tegen bakken hemelwater. De route was vlak met hier en daar een bruggetje en een tunneltje. De grootste brug was voor Franeker, maar mocht ook geen naam hebben. Zonder problemen was ik boven om er met een snelheid van 30Km/uur vanaf te storten. Bij de spoorweg moest ik er even uitstappen om de handbike door het hekwerk te krijgen. Later bij Dronrijp zou er ook een stukje moeilijke begaanbaar zijn, en hier heb ik een ommetje gerold. Mijn GPS gaf de bevestiging naast alle hulp die ik hierbij kreeg. Ben wel reuze blij met dit apparaat!

Bij de caférust in Franeker heb ik mijn warme broek uitgedaan, mijn regenpak uit de rugzak van de handbike gehaald. Ik vond het minder koud, en heb het extra jack ook uitgetrokken. Wat droge kleren aangedaan en zo ben ik vanuit Franeker richting Leeuwarden vertrokken. Het werd nog even spannend toen iemand meldde dat het regende in Leeuwarden, maar voorlopig waren we daar nog niet. Wederom werden we onderweg goed verzorgd door de wagenrusten. Het werd in korte tijd vertrouwd om deze aan te doen onderweg. Iedere keer wat eten en drinken en even een praatje om daarna weer verder te gaan. Uitstekend, ik kan er niets ander van maken.

Rond 13:15 liepen we Leeuwarden binnen om ons rond 13:30 uur te melden bij het finishbureau. Droog kwamen we aan: de regen verdween toen wij in Leeuwarden aankwamen! Het was een supergave wandeling. Ik, die al jaren over de Afsluitdijk wilde fietsen maar heb moeten erkennen dat dit echt te veel van het goede is, heb het nu met behulp van de handbike gedaan. En dan ook in goed gezelschap met uitstekende verzorging en hulp onderweg van SV de Lat. Het was voor mij een heel bijzondere wandeling waarin echt een wens is uitgekomen. Dus vergeten zal ik het niet snel. Mijn vader heft mij ook weer opgehaald uit Leeuwarden waarna ik zondagavond op tijd in bed lag. Alhoewel ik voor het eten al zat te slapen op een stoel, maar dat vertellen we niet verder.

Voor Intermobiel heb ik weer 70 kilometer extra op de teller gezet. Het totaal komt hiermee op 302 kilometer te staan voor het jaar 2012.

Het volgende evenement welke op de agenda staat is de TwentseRoelstoel4Daagse vanuit Delden.
Maar het kan zomaar zijn dat ik tussendoor nog een andere tocht rol.

~~Fons~~
Een reactie posten