donderdag 25 oktober 2012

SW4D 2012: De dag van Luttenberg


Vanmorgen toen ik opstond was het de eerste keer dat het een wandeldag zou gaan worden waar ik als een berg tegenop zag. Vorig jaar ben ik heel erg de weg kwijt geraakt, en heb ik me helemaal stuk gerold op deze dag.

Eenmaal op weg in de Blauwe Bolide besloot ik om deze dag wandelen te nemen zoals deze zou komen. Om 7 uur was ik in de tent. Nam zoals gebruikelijk een kop koffie en deed nog wat handgrepen in de bagage. En zo'n beetje de hele club van de 40 kilometers kwam binnen druppelen, en zo brak de tijd van vertrek aan. Het koor begon te zingen, de trotse voorzitter deed een openingsspeech. De burgemeester van Raalte knipte mijn kaart. En zo was de tijd van vertrek gekomen.

Richting het eerste controlepunt ging voorspoedig. Heb onderweg voor 'Paparazzi Fons' gespeeld. Het was vlak en verhard terrein richting Haarle, alwaar de eerste rust zich aandiende. Hier even een paar verplichtte dingen gedaan. Tevens de jas uit, want de Sallandse Heuvelrug en de daarbij behorende Berg op te rollen richting Hotel “De Uitkijk” aan de Hellendoornse Bergweg. Alvorens daar aan te komen ben ik nog gerold richting de schaapskooi “Twilhaar”. Vervolgens ben ik verder omhoog gerold over ruw terrein. Ben nog even uit de handbike gestapt om mezelf anders dan rollend naar boven te helpen. Vervolgens moest ik weer naar beneden, en hiervoor heb ik ook de route gevolgd. Bovenaan leek het een pad te zijn wat goed te doen was, maar al snel bleek het een pad naar beneden te zijn wat vol boomwortels en enge kuilen zat. Moest zo mijn best doen om heel beneden te komen en geen platte banden te rollen dat ik vergeten ben om het op de foto te zetten. Dit heb ik nu 1 keer gedaan, maar doen we nooit meer. De volgende keer draai ik om als ik de schaapskooi en het monument gezien heb!

Afijn, eenmaal beneden heb ik besloten om even de gewone weg te volgen, en om op die manier aan te komen bij de oversteek richting de beklimming van de Hellendoornseberg! (ik riep vorig jaar dat ik de Luttenberg op ging, maar dat is fout!). Boven aan gekomen bij Hotel “De Uitkijk” genoten van het uitzicht, de warmte, de droogte (het miezerde buiten) en een overheerlijke ouderwetse erwtensoep. Vervolgens ben ik even naar het kabouterhuis gelopen. En hier heb ik vernomen hoe het gekomen is dat de kabouters op deze bergtop in hun kabouterhuis zijn gaan wonen! Het deed mij glimlachen, en de kabouters hebben helemaal gelijk! Als de mensheid de bossen netjes onderhoudt en goed voor de bossen zorgt, dan kunnen de kabouters weer in het bos gaan wonen. En zolang het nodig is blijven de kabouters dus in het kabouterhuis wonen!

Na deze wijze les van de kabouters ben ik naar benden gerold richting Pretpark Hellendoorn. Ik ben hier niet naar binnen gegaan, maar ben voorbij gerold. Al spoedig verzandde ik in het zand. Gelukkig was het redelijk goed begaanbaar. Echter lag er geen fietspad naast, en leek het hier en daar wel een paardenpad. Gelukkig was er een medewandelaar, Jan-Willem genaamd, die steeds in een deuk lag als ik vastliep om mij vervolgens maar weer vooruit te helpen. Na dit zandpad kruisten we een verhardde weg welke ook omhoog ging. Deze heb ik genomen, omdat ik het naastgelegen bospad niet zo zag zitten. Boven aan gekomen stond Jan-Willem mij te vertellen dat het inderdaad zo niet ging. En dus ben ik de weg afgereden. Deze ging vervolgens naar beneden, en hier haalde ik een snelheid van over de 30 Km/uur. En in ene ben ik linksaf een bospad in gegaan wat er beter uit zag, en welke goed te doen was. Met uiteraard een beetje creatief handbiken, maar ik ben er doorheen gekomen! Inmiddels waren er meer wandelaars op de weg want er kwamen wat routes samen. Het was gewoon druk!

Klik hier om de foto's te zien


Hierna volgde een verharde weg richting het plaatsje Luttenberg Hier was een hartelijk welkom en een heerlijke rust met muziek, gezelligheid en een appeltje voor de dorst. De wind had vrij spel en ik had het koud. Besloot om mijn jas aan te trekken, dus ik ben even gestopt, maar ben vrij snel weer doorgerold. En ja, ik ben er op de foto gezet! En ja, ook ik ben er al vast gehuldigd door twee mooie dames. Ze hadden het er maar druk mee!

Het bospad ben ik in gegaan. Het eerste gedeelte was erg goed te doen! Ondanks de drukte was ik er zo door. Het tweede gedeelte ging in het begin ook goed, en daarna kwam ik aardig vast te zitten. Het was helemaal leuk, en ben hier en daar even uit de modder geplukt door deze en gene. Maar nee, dit tweede gedeelte had ik net als afgelopen jaar beter over kunnen slaan!

Het derde gedeelte van het bos was ook goed te doen. Naast de zandweg liep een smal fietspad waar ik dankbaar gebruik van gemaakt heb. En al snel kwam de Mobiele Rustpost in zicht. Omdat ik ook ongeveer 36 kilometer op de teller had staan, en geen 55 zoals vorig jaar, ben ik deze keer doorgerold richting Raalte. Rond 14:30 was ik in de tent terug, en na het afmelden heb ik er nog een kop koffie gedronken, en even zitten kletsen. Vervolgens bij de toiletten even wat water over de remmen van de handbike gegooid om het zand weg te spoelen. Hierna de auto opgezocht alwaar ik alle bewegende onderdelen van de handbike met wat teflon heb nagelopen. Na een dagje zandhappen was de handbike daar wel aan toe. Thuis aangekomen ben ik zelf ook onder de douche door gegaan, en ook bij mij zat het zand tot achter mijn oren.

Morgen is het al weer de laatste dag voor de laatste 40 kilometers van deze Sallandse Wandelvierdaagse. De wandeling gaat morgen richting Heeten om hierna terug te keren in een bruisend centrum van Raalte. Het is het eerste lustrum van deze vierdaagse, en dat moet gevierd worden.

Heb zin in de dag van morgen. Toen ik vanmiddag op weg was vanuit de tent heb ik nog even met de voorzitter staan praten. Gewoon verteld dat ik ook aan zandhappen gedaan heb. Juist dit soort dingen maken deze tocht leuk en uitdagend. Laat ik het zo zeggen: ik vind ook de bospaden en ontoegankelijke wegen uitdagend. En ja, ik moet daarbij wel eens uit de modder getrokken worden. Dus bij deze nogmaals dank aan iedereen wie mij vandaag uit de modder getrokken heeft!

~~Fons~~

P.S. Volgend jaar zal de donderdag nog steeds zwaar zijn, maar dan zal ik er niet weer als een berg tegenop zien!