vrijdag 25 januari 2013

Lowie van Gorp

Gisteravond gaf Lowie van Gorp, de vader van KanjerGuusje een lezing in Epe. Een activiteit georganiseerd door Yarden Vereniging. Nu heb ik Lowie al eerder gezien en gehoord vorig jaar, en was ik erg nieuwsgierig naar het verloop van deze avond. Dus heb ik in mijn volle agenda ruimte gemaakt, en ben ik gisteren naar Epe gegaan. De inzet van de vrijwilligers van Yarden Vereniging was hartelijk.



Diesel is ook mee, en niemand die last heeft van zijn aanwezigheid.

Het was een bijzondere avond. Het verhaal van Guusje is en blijft het zelfde. Lowie vertelt het verhaal van Guusje op indrukwekkende wijze. Het ziekteproces van Guusje werd zichtbaar gemaakt met behulp van de Kanjerketting van Guusje. Iets wat een klein verhaal lijkt te zijn, dat wordt een lang verhaal. Iedere kraal aan de ketting heeft een betekenis. De vrolijke kleuren aan de ketting staan in schril contrast met de werkelijkheid. Lowie laat het eerste stukje van de Guusje's Kanjerketting zien. Dit was het stukje van voor dat Guusje in het AMC terecht kwam. Daarna wordt de ketting langer en gaat het verhaal van KanjerGuusje verder.

Lowie vertelt over taboes welke er zijn over ziekte, overlijden, rouw. Hij vertelt hoe het ziekteproces en het overlijden van Guusje hem als mens heeft veranderd. Er is interactie tussen Lowie en het publiek. Naast de ernst van het verhaal is er ook ruimte voor humor. Humor werkt relativerend en houdt de boel in balans. Het gaat niet alleen om de dood van Guusje, maar ook over het leven van Guusje. Lowie vertelt iets over hoe zijn gezin nu omgaat met het gat wat geslagen is door het overlijden van Guusje. Rouw is voor iedereen verschillend.

Lowie laat het eerste stukje van Guusje's KanjerKetting zien.
Tja, hoe kwam ik ook al weer bij het verhaal van KanjerGuusje? Op de dag van het overlijden van KanjerGuusje werd ze Trending-Topic op Twitter. Zo erg dat ik om de 5 minuten (met die paar twittervrienden die ik toen had??!!) een bericht kreeg dat KanjerGuusje was overleden. Dit schreeuwde om aandacht, en dus kwam ik op de blog van KanjerGuusje terecht. De manier van schrijven, de trouw waarmee Lowie de blog bij had gehouden. Als geheel sprak het mij meteen aan. En zo ben ik in de loop van de dagen steeds stukjes van de Blog gaan lezen. Pas toen ik het eerste boek van KanjerGuusje in huis had heb ik het volledige verhaal gelezen.

Mijn oude levensverhaal, daar gaat het boek van dicht binnenkort. Een nieuw levensverhaal ga ik in rollen. En ja, ik vind het spannend: veel zaken zijn onzeker. Maar ik heb er wel veel zin in om het aan te gaan. Het was gisteren wederom een mooie avond met een bijzondere ontmoeting met Lowie van Gorp. Dit keer heeft hij niet tegen mij gezegd dat hij nou nooit zulke bijzondere mensen als ik ontmoet. Gelukkig maar, ik zou nog zo uit de rolstoel vliegen.

~~Fons~~
Een reactie plaatsen