zaterdag 19 september 2015

Helweek is coming ...

En ja, daar is nog een mentale en fysieke uitdaging op komst. Ik ga een helweek doormaken van 5 tot en met 11 oktober aanstaande. Waarom? Juist omdat ook ik dat kan. En ik wil mijn leven een boost geven en inzichten krijgen. En ik wil vooral uit mijn eigen comfortzone en de grenzen van het mogelijke op gaan zoeken.

http://helweek.nl/


Een Helweek naar aanleiding van de boeken Genadeloos en Helweek van Erik Bertrand Larssen. Hij is een Noorse Mental Trainer en Coach. Het boek Helweek beschrijft hoe je een Helweek kunt plannen, voorbereiden en doormaken.

Ik ben mijn Helweek aan het voorbereiden. Zoals met veel dingen die ik impulsief doe heb ik ook de boeken van Erik Bertrand Larssen impulsief gekocht en bedacht dat ik een Helweek wil gaan doen. Tja, en toen ik het boek Helweek aan het lezen was bedacht ik mij dat het een behoorlijke kluif zou gaan worden. Natuurlijk is het voor iedereen een uitdaging om een Helweek te gaan doen, en ik bedacht mij dat het voor mij misschien wel een nog grotere kluif zou gaan worden. Want ja, er zijn wel wat regels natuurlijk.

Een paar zal ik er opnoemen in eigen bewoording:
  • Iedere dag om 5:00 uur opstaan.
  • Iedere dag sporten.
  • Gezond 'groen' en regelmatig eten.
  • Geen computergebruik en sociale media dan alleen (nood)zakelijk.
  • Geen TV kijken anders dan puur (nood)zakelijk.
  • Alles wat je doet doe je met volle inzet en focus.
  • Normale afspraken gedurende de week gaan gewoon door.
  • Iedere dag heeft een eigen mentaal thema.
  • Wees streng voor jezelf, en houd je aan de planning.
  • Geef niet op en ga door!
  • Er is één nacht waarin ik ga werken in plaats van slapen.
  • Iedere dag om 22:00 uur naar bed. (deze laatste lijkt mij gemakkelijk)
Ik heb een aantal doelen voor deze Helweek gesteld. Naast deze regels zijn er nog meer regels, en heb ik ook nog mijn eigen regels gesteld. En ik ben nu de Helweek per dag aan het voorbereiden. Iedere dag bereid ik nu één dag van de week voor. En daarnaast ga ik ook de boodschappen en het voorbereiden van het gezonde 'groene' eten inplannen.

Afijn, waarom het voor mij een uitdaging zal gaan worden? Welja, ik heb toch mijn beperkingen waar ik rekening mee zal moeten houden dacht ik zo. En daar heb ik wel even over zitten dubben hoe ik dat wilde doen. Uiteindelijk heb ik besloten dat ik me overal aan wil en kan gaan houden met uitzondering van de eerste regel van 5:00 uur opstaan! In plaats van 5 uur opstaan sta ik iedere morgen om 6:00 uur op. Het ene uurtje zal er zorg voor gaan dragen dat ik de Helweek ook fysiek aan kan. En dat is dus creatief zijn met de onmogelijkheden die ik heb want overdag wil ik wakker en productief zijn!

Iedere dag ga ik bloggen over hoe mijn Helweek gaat! En om mijn Helweek mogelijk te maken laat ik mij coachen door P. (We zitten samen in coachopleiding). Tijdens de eerste coaching hebben de voorbereiding gepland. Iets wat ik zag als één groot blok beton is uitgesmeerd over meerdere dagen. En zo is het meteen overzichtelijk aan het worden. Het grappige is dat ik mij nu al bewust aan het worden ben van zaken waar ik aandacht aan wil gaan besteden. Ben benieuwd wat de voorbereiding mij nog meer gaat brengen!

~~Fons~~