vrijdag 9 oktober 2015

Het verloop van de Helnacht

Gejat van Yvonne via FB.

Na dat ik heel leuk mijn koffie online gezet heb ben ik tot 3 uur in de nacht bezig geweest met mijn To-Do-List. Het schoot op. Ik was tevreden en het ging goed. Echter merkte ik rond een uur of één al dat mijn lijf in protest was. Ik ben gewoon niet helemaal fit en ik heb nu eenmaal een lichaam dat niet altijd mee wilt met mijn geest. Uit gewoonte luister ik niet naar deze signalen van ga gewoon door: Wat moet dat moet! Zeuren doen we niet, en opgeven is voor watjes. En als ik stop dan heb ik morgen spijt! Kan wel 13 Kennedymarsen rollen dus moet ik dit ook kunnen!

Ik had een plan, was gemotiveerd en had het heel erg naar mijn zin met alle dingen die ik aan het doen was. De nacht was leuk, de stilte was fijn. De afwasmachine maakte een teringlawaai en ik nam dingen waar die ik normaal niet opmerk. Ik was gewoon echt lekker bezig: eten maken, opruimen, plannen, dingen afmaken, dingen schoonmaken, dingen overdenken, reflecteren en lekker genieten. Heb heel erg gelachen omdat Cross ook wakker was. Hij deed lekker mee. Overal waar ik was, daar was hij ook. Samen Helweeknachten schept een band!

En om drie uur was ik er helemaal klaar mee. Mijn doelen waren behaald, ik was uit de comfortzone. de dingen waren gedaan, en mijn lijf zei: 'Doe het zelf maar!' Het is de welbekende 'man met de hamer' die ik ken van 13 Kennedymarsen rond 3-4 uur in de nacht. Hier had ik rekening mee gehouden dat ik hem tegen zou gaan komen. Dan is het eigenlijk een uurtje doorgaan, en dan kom ik gewoonlijk in een andere flow. De Helnacht-doelen waren al behaald, ik was al uit de comfortzone. Mijn Helweek is vooral een mentale uitdaging, en mijn lichaam slopen en weer de pijn en de vermoeidheid voelen was vannacht een 'NO GO'. Heb mijn aantekeningenboek om 3 uur gepakt en dingen met de volgende strekking in geschreven:
  • Ik ga luisteren naar mijn lijf!
  • Mijn lichaam is nu niet in topconditie.
  • Mijn doelen van de HELWEEKNACHT zijn behaald.
  • Ik heb geen concentratie om te lezen, of op een andere manier informatie tot mij te nemen.
  • Ik heb geen concentratie om zelf iets te produceren.
  • Door de ontwikkelingen van de laatste 5 maanden (sinds de start met de apneu-behandeling) krijg ik andere signalen van mijn lichaam. Hier wil ik naar leren luisteren, de signalen zijn er niet voor niets.
  • Doel van mijn Helweek is ook leren luisteren naar de grenzen van mijn lichaam, en daar naar handelen.
  • Lichamelijke pijn en vermoeidheid is er genoeg. Hier kennis mee maken en het doorleven is geen doel van mijn Helweek.
  • Van uit een oud patroon zou ik doorgaan: Opgeven is geen optie! Dan negeer ik alle signalen van het lijf.
  • Doel is anders met de vaste gewoontes om te gaan.
  • Ik stop met de Helnacht
  • Het is nu 3:15 en ik heb geen spijt dat ik naar bed ga.
  • Ik voel me er goed bij om nu te stoppen.
  • Soms kan doorgaan meer schade opleveren, die ervaring heb ik al eens met een Kennedymars gehad.
  • Nu stoppen is geen schande. Dit is winst!

Spijt heb ik niet. Als ik om één uur gestopt was dan had ik wel spijt gehad!

FONS
Een reactie plaatsen