maandag 3 oktober 2016

Fons Helweek-2.0 Day 7

Plaats je leven in perspectief.

Het was de laatste Helweekdag van mijn versie 2.0. Ik had me 4 dagen voor ik mijn versie 2.0 besloten dat ik het gewoon ging doen. De voorbereiding deed ik als een malle zonder daar uitgebreid de tijd voor te nemen.
Het was ook een geweldige versie deze 2.0, en het zal nooit meer een week worden zoals ik deze week heb beleeft.

De versie "Fons Helweek-3.0" voel ik nu al aankomen. De afgelopen week smaakt naar meer. Het smaakt naar een ander plan, een andere aanpak en een nieuwe ervaring van alles wat er is.

Er zijn een hele boel dingen die ik over mezelf te weten gekomen ben. Er zijn dingen voorbij gekomen die mij bevestigd hebben van de dingen die ik al wist. En ja, ik heb heb ook verbeterpunten opgemerkt: ik wil nog veel dingen beter doen. Want ja, ik wilde dingen scherper krijgen, en dus wil ik ook dingen beter en/of anders aan gaan pakken. De Helweek was jist in dit soort dingen voor mij zeer verhelderend: hoe gedraag ik me? Hoe voel ik me? Hoe denk ik? Hoe werkt dat door in mijn gedrag? Welke vaste patronen heb ik? Welke vaste overtuigingen zijn er? Wat wil ik behouden? Wat kan beter? Wat kan anders? Waar wil ik van af? Wat zijn mijn waarden? Wat is mijn intentie? Wat is mijn doel?

De normale en dagelijkse dingen heb ik vanuit een andere context bekeken. De andere context was de helweek: de hele Helweek-2.0 heeft mij in een andere context gebracht omdat ik uit mijn normale dagelijkse sleur was. Het is niet uit te leggen: je moet het meegemaakt hebben.

Natuurlijk was er ook een dolletje met een serieuze ondertoon. Het in elkaar zetten van het IKEA-Kastje en het opruimen. Het staat voor mij symbool voor de To-Do-List en het Schoon en Opgeruimd houden van mijn huis. Een opgeruimd huis geeft een opgeruimd gevoel, en een opgeruimd gevoel geeft mij rust en overzicht. Wanneer ik verhalen en filmpjes zie van andere Helwekers dan zijn dit vaak terugkerende thema's. Mijn lol en parodie van het IKEA-Kastje is mijn humor waarmee ik de ernst van de dingen neem.

Mijn leven kent al genoeg ernstige zaken waar ik mee om moet gaan. Zo ook het afgelopen jaar tussen Helweek-1.0 en Helweek 2.0. Veel moeilijke processen zijn afgerond, en er zijn veel nieuwe dingen op mijn pad gekomen. Het verschil is positief en levensgroot waar te nemen, zowel voor mezelf als voor anderen. Ik voel me enthousiast en heb vertrouwen in alles wat er in de toekomst gaat komen.

Voor het boek van Stichting Intermobiel heb ik een gedeelte van mijn leven beschreven. Het was pittig om daar opnieuw naar terug te kijken. Het goed op opschrijven zodat het nog steeds mijn verhaal is met de boodschap was niet gemakkelijk. Daar heb ik me echt doorheen moeten werken. Veel dingen zijn niet opgeschreven, ik heb ze wel voorbij zijn komen in mijn innerlijk. Het was een mooi groeiproces, en daarmee heb ik iets afgesloten en ben ik iets nieuws begonnen. Ook op die manier maak ik mijn 'huis' schoon en schep ik ruimte.

Op zondag is het de ultieme beloning na het voltooien van de Helweek. Deze maandag, de start van de nieuwe week, stond het begin van een nieuwe cursus op het programma. Dit was mijn beloning na een hele week Helweek: Vandaag was het Hemels in Breda.

Over twee weken is al de vierdaagse die na cursusdag 2 (in Breda) van start gaat. Die week heb ik ook voor te bereiden. Is een week lang sport, wandelen en actie! Ook daar heb ik enorm veel zin in!

Het enige wat mij rest is de Movie van dag 7.
Hasta-La-Pasta (morgen eindelijk Pasta!)

Een reactie plaatsen